Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


2 grudnia 2014

Szynka dojrzewająca w przyprawach



Wędlina dojrzewająca już pojawiła się na blogu jakiś czas temu. Wówczas robiłam schab (klik). Dzisiaj postanowiłam "porwać się" na szynkę. Zasada robienia ta sama - troszkę zmniejszona ilość papryki na rzecz wersji "majerankowej" podobnie jak tu (klik). Wyszło baaaadzo pysznie :) Już troszkę podjedliśmy choć zdecydowanie im dłużej dojrzewa tym jest lepsza :)  Bardzo Wam polecam :)

Składniki
1200g szynki wieprzowej (kulka)
1/3 szkl cukru
1/3 szkl soli
1 łyżeczka słodkiej papryki (można dodać troszkę ostrej jak lubicie)
1/2 łyżeczki kolorowego pieprzu
4 ząbki czosnku
2 kopiate łyżki majeranku


Szynkę opłukać osuszyć ręcznikiem papierowym. Umieścić w misce i dokładnie zasypać i wygnieść w cukrze. Przykryć folią i wstawić do lodówki na 24 godziny.
Po tym czasie szynkę dokładnie umyć znów osuszyć i natrzeć solą. Przykryć miskę i znów wstawić na 24 godziny do lodówki.
Po tym czasie znów umyć i osuszyć. Przyprawy utrzeć w moździerzu, czosnek przecisnąć przez praskę. Wymieszać. Natrzeć nimi dokładnie szynkę, przykryć folią i wstawić na 48 godzin do lodówki.
Po tym czasie szynkę przełożyć do pończochy (nowej :) ) i zawiesić w przewiewnym ciepłym miejscu. (U mnie wisiała przy oknie w kuchni). Tak ma wisieć 4-5 dni. Po tym czasie zawinąć w lniana ściereczkę i wstawić do lodówki :) Szynka im dłużej dojrzewa tym jest lepsza i daje się kroić w idealne cieniuteńkie plastry.
Smacznego :)



 




15 komentarzy:

  1. Kurczę, wygląda pysznie... uwielbiam taką wędlinę ale nigdy nie jadlam takiej " domowej roboty". Kusi mnie spróbować zrobić. Jesli się odważę, napiszę na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    "Tak ma wisieć 4-5 dni. Po tym czasie zawinąć w lniana ściereczkę i wstawić do lodówki :) Szynka im dłużej dojrzewa tym jest lepsza i daje się kroić w idealne cieniuteńkie plastry."
    Czyli po 5 dniu ma dojrzewac w lodowce? Chyba nie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,
    "Tak ma wisieć 4-5 dni. Po tym czasie zawinąć w lniana ściereczkę i wstawić do lodówki :) Szynka im dłużej dojrzewa tym jest lepsza i daje się kroić w idealne cieniuteńkie plastry."
    Czyli po 5 dniu ma dojrzewac w lodowce? Chyba nie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. ma wisieć 4-5 dni? to o wiele za mało

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja to zrobiłam i do szynki lecą muszki. .. Trochę mnie to martwi...

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzień dobry, aby uzyskać taki kolor jak na zdjęciu nie trzeba robić nic tajemniczego?

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzien dobry!
    Jestem w trakcie realizacji przepisu i mam pytanko : czy 5 dni wiszenia to nie za malo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może wisie dłużej. Taki czas to minimum jakiego wymaga.

      Usuń
  8. Dzieki serdeczne ,jutro zawisnie i potrzymam ja jakies 7 do 10 dni

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie jestem zadowolony. Dzisiaj szynka skończyła 6 dzień wiszenia. Mięso jest ciemne - mocno czerwone, dość mocno wysuszone, smak mdły, samo mięso nie ma smaku, czuć tylko smak przypraw otoczki. Psu smakuje i chyba tak skończy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zrobiłam szynkę,schab i karczek - wszystko pięknie,smak super, ale wszystko jest okropnie słone.Dlaczego?Czy to pozostałości którymi szprycuja mięso? Co z tym zrobić?Może da się to na przykład ugotować, żeby pozbyć się tej soli?

    OdpowiedzUsuń
  11. Zrobiłam szynkę,schab i karczek - wszystko pięknie,smak super, ale wszystko jest okropnie słone.Dlaczego?Czy to pozostałości którymi szprycuja mięso? Co z tym zrobić?Może da się to na przykład ugotować, żeby pozbyć się tej soli?

    OdpowiedzUsuń
  12. Zrobiłam szynkę,schab i karczek - wszystko pięknie,smak super, ale wszystko jest okropnie słone.Dlaczego?Czy to pozostałości którymi szprycuja mięso? Co z tym zrobić?Może da się to na przykład ugotować, żeby pozbyć się tej soli?

    OdpowiedzUsuń