Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


15 czerwca 2011

Chleb wiejski na zakwasie



Kuchnię jeszcze wypełnia ten cudny zapach, chociaż po chlebie ślad wszelki zaginął ;)
Mój pierwszy upieczony chleb na zakwasie... Sama nie mogę w to uwierzyć że się udało :D
Przepis znalazłam na blogu Wypieki z pasją . Jest pyszny. Chrupiąca skórka, miękki środek, idealny. 
Wykonanie tego chleba nie wymaga wiele pracy. Główną rolę odgrywa tu bowiem czas wyrastania. Polecam :)


Składniki:
  • 1/3 szkl. aktywnego zakwasu żytniego
  • 2/3 szkl. ciepłej wody
  • 2 szkl maki pszennej
  • 1/3 szkl. mąki żytniej
  • 1/4 łyżeczki suchych drożdży (opcjonalnie przy młodym zakwasie)
  • 1 i 1/3 łyżeczki soli
  • 1/2 łyżeczki cukru


Zakwas wymieszać z wodą i cukrem. Do miski wsypać mąkę pszenną, żytnią sól i drożdże. Dodać wodę z zakwasem i wyrabiać ok. 20 minut. Ciasto powinno być dość sztywne więc jeśli jest taka potrzeba dosypać kolejne 1/2 szkl. mąki pszennej (ja tego nie robiłam ) do uzyskania odpowiedniej konsystencji. Ciasto przełożyć do lekko naoliwionej miski , rzykryć i odstawić na ok. 3 godziny do podwojenia swojej objętości.

Po tym czasie uformowac kulę lub podłużny bochenek, umieścić w wysypanym mąką koszu lub naoliwionej keksówce. (ja od razu położyłam na blachę wysypaną mąką). Przykryć i zostawić do wyrośnięcia na kolejne 1,5 godz.

Piekarnik rozgrzać do 230 stopni. Chwilę przed włożeniem do niego chleba umieścić naczynie wypełnione do 3/4 wodą.
Bochenek naciąć i wsunąc do piekrnika. Pierwsze 11-12 minut piec w temp. 230 stopni a kolejne 30 minut w temp. 200 stopni.

* Czas wyrastania chleba zależy od siły zakwasu, dodatku drożdży a także temperatury pomieszczenia w którym wyrasta. Nalezy uzbroić się w cierpliwość ;)
Ciasto na chleb jest wyrośnięte, kiedy leko naciśnięte, powoli wraca do stanu pierwotnego.

Smacznego :)





 

 

 


 
Posted by Picasa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz