Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


18 grudnia 2012

Masa cukrowa plastyczna oraz czekolada plastyczna do tortów




Przepis na masę plastyczna znalazłam daaawno temu, wpisałam w zeszyt i teraz mam problem ze znalezieniem źródła... W internecie jest tutaj (klik) ale ja to miałam z jakiejś innej strony, której nie mogę znaleźć :(   Przepis na czekoladę plastyczna znalazłam tutaj (klik).
Masa jest idealna. Doskonale się wyrabia. Fantastycznie nadaje się do nakładania na tort lub do robienia ozdób. Jeśli macie ochotę pobawić się w dekorowanie tortów w stylu angielskim to polecam baaardzo :)


Składniki na masę cukrową plastyczną: 
800g cukru pudru
100g glukozy w proszku
4 łyżeczki żelatyny
70 ml gorącej wody


Żelatynę rozpuszczamy w miseczce dokładnie w gorącej wodzie. Dodajemy glukozę i mieszamy. Następnie miseczkę umieszczamy nad garnkiem w którym znajduje się wrząca woda i ustawiamy na małym gazie ( dno miski nie może dotykać do wody). Dodajemy stopniowo trochę przesianego cukru pudru i cały czas mieszamy. Gdy masa będzie na tyle gęsta że z trudem się miesza - przekładamy ja na posypany cukrem pudrem blat i wyrabiamy rękami dodając pozostały cukier puder (może się zdarzyć, że niekoniecznie cały - tyle ile przyjmie masa). Wyrabiamy na gładko.

  • jeśli chcemy zabarwiać masę plastyczną wówczas dodajemy barwniki najlepiej żelowe. Płynne mogą za bardzo rozcieńczyć masę.
  • żelatynę należy bardzo dokładnie rozpuścić. W przeciwnym wypadku na masie powstaną mało estetyczne kropki i grudki
  •  jeśli masa przykleja się do wałka i do blatu - podsypujemy małą ilością przesianego cukru pudru
  • jeśli masę przekładamy na tort należy ja rozwałkować a następnie delikatnie przenieść i wygładzić.
  • unikać kontaktu mas śmietanowych z lukrem plastycznym. Masa śmietanowa rozpuszcza lukier i tort nie wygląda już ładnie
  • jeśli chcemy z masy wycinać ozdoby, odrywamy kawałeczek masy, a resztę wkładamy do woreczka i szczelnie zamykamy. Można także przykryć ściereczką, by masa plastyczna nie stygła za szybko.
  • Gotowe ozdoby suszymy

Składniki na czekoladę plastyczną:
200g czekolady mlecznej
1 łyżka i 2 łyżeczki miodu lub syropu kukurydzianego


Czekoladę połamać na kawałeczki. Wrzucić ją o miseczki i razem z miodem rozpuścić w kąpieli wodnej. Masę przełożyć na papier śniadaniowy, by nadmiar tłuszczu się odsączył. Jeśli masa jest zbyt luźna należy ją schłodzić w lodówce.
Czekoladą można pokrywać torty lub lepić z niej np. różyczki, figurki lub inne ozdoby (patrz. tort Harry Potter)

  • jeśli chcemy możemy użyć białej czekolady, ale tylko b.dobrej jakości (biała czekolada bardzo łatwo się przypala i rozwarstwia). Tak przygotowaną masę można również barwić barwnikami żelowymi.
  Miłej zabawy :)


 


 
 

  

30 komentarzy:

  1. Kiedyś się w to na pewno zabawię!

    OdpowiedzUsuń
  2. muszę kiedyś to wykorzystać:)

    OdpowiedzUsuń
  3. fajna instrukcja obsługi...może kiedyś zacznę piec...

    OdpowiedzUsuń
  4. przecież to jest piękne... i ile frajdy w wykrawaniu

    OdpowiedzUsuń
  5. świetna instrukcja, zawsze chciałam spróbować się pobawić, a jak mam przepis to nie mogę już wybrzydzać :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakiez piekne te Twoje dekoracje na tortach, jak w bajce. Gratuluje talentu i wielkiej pasji. :):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuję :) To jest niesamowita frajda takie dekorowanie i poza tym bardzo wciąga :) Ale talentu to tutaj nie widzę ;) Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Mam pytanie co do masy czekoladowej. W przepisie jest "Składniki na czekoladę plastyczną:
    200g czekolady mlecznej
    1 łyżka i 2 łyżeczki miodu lub syropu kukurydzianego". 1 łyżka czekolady?? Bo nie wiem czego dotyczy ta jedna łyżka. Mam pytanko czy można tą masą spokojnie pokryć tort i czy byłaby Pani wstanie podać ile mniej wiece takiej masy byłoby trzeba na tort o średnicy 24cm wysokość do 10cm. Co Pani by bardziej poleciła na tort dla dziecka masę cukrowa czy czekoladową?? Z góry bardzo dziękuje:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale w przepisie nie ma 1 łyżki czekolady tylko 200g ;)
      1 łyżka +2 łyżeczki miodu :) Jeśli chodzi o ilość potrzebną na tort 24 cm to trzeba by zwiększyć minimum 3x. Podane proporcje są wystarczające do zrobienia dekoracji i figurek. W smaku zdecydowanie lepsza jest czekolada, ale jeśli chodzi o torty dla dzieci to lepszym rozwiązaniem jest jednak masa cukrowa. Można ją barwić na wiele kolorów przez co torty są radośniejsze dla oczu dziecka :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Ma Pani rację nie dopatrzyłam się tego i troszkę namieszałam. Bardzo dziękuje za zwrócenie uwagi:) mam jeszcze jedno pytanie bo nigdzie nie mogę tego znaleźć. Czy tak jak z masą cukrową w czekoladowej muszę tort najpierw posmarować kremem maślanym?? czy mogę spokojnie na około ozdobić bita śmietaną??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej sprawdzi się maślany. Śmietana może być baaardzo cieniuteńko tak tylko do przyklejenia, ale maślany jest pewniejszy :)

      Usuń
  9. Bardzo dziękuje za pomoc... Pozdrawiam i gratuluje pasji..

    OdpowiedzUsuń
  10. nigdy nie robiłam bez glukozy... Myślę że wyjdzie tylko musisz uważać na plastyczność masy :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam:)Mam pytanie,dlaczego moja masa cukrowa tezeje juz podczas walkowania,a takze kruszy sie i nie moge zdazyc zrobic ozdob?co robie nie tak,choc trzymam sie przepisu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. daj mniej cukru. Cukry podobnie jak mąki mają swoją wilgotność i ich ilość w przepisie jest czasami +/- Jeśli czujesz że masa jest za twarda można dodać np planty wówczas znów nabierze plastyczności :)

      Usuń
    2. Witam:)Teraz masa wyszla mi super!Dziekuje za rade i dobry przepis:)Okazalo sie,ze moj poprostu byl zly:(Zycze wszystkiego dobrego na swieta.Pozdrawiam:)

      Usuń
    3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  12. a ile czasu suszy się dekoracje z masy cukrowej i jak długo można je przechowywać? chcę zrobić "na zapas" więc jak długo takie figurki mogą poleżeć w szafce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zależy jak duże są ozdoby. Małe kwiatuszki czy listki to kwestia 1 dnia ;) Leżeć mogą długo bo to sam cukier w zasadzie :) Ja je trzymam w tekturowym pudełeczku ;)

      Usuń
  13. Świetna ta masa czekoladowa. Na pewno zrobię :)
    http://i-love-cook.blogspot.com/ Zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. glukoza nadaje elastyczności i gładkości

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie dajesz tłuszczu do masy plastycznej? ja zawsze dorzucam 2 łyżeczki Planty, masa jest jędrna i dobrze się wyrabia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dodaję :) Tutaj jest drugi przepis ;)
      http://mojepasjekrakow.blogspot.com/2013/06/masa-cukrowa-plastyczna-fondat-do.html

      Usuń
  16. Czy dużo wychodzi tej masy cukrowej? Np po rozwalkowaniu?

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam
    Na tort polany mieszanką czekolady i śmietanki chcę zrobić ozdoby z masy cukrowej albo lukru królewskiego. Moje pytanie jest takie - czy taka czekolada rozpuści masę cukrową/lukier?
    I jeszcze jedno pytanie - nie mogę nigdzie tego wygooglać - czy przed obłożeniem tortu masą cukrową mogę posmarować go czekoladą? to głównie tłuszcz, cukier i kakao - w sumie jak masa maślana. tylko nie wiem czy masa cukrowa po prostu nie spłynie z czekolady. Miała może Pani takie doświadczenia?

    pozdrawiam
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) Jeśli chodzi o dekoracje z lukru plastycznego to ustawianie ich na torcie polanym polewą czekoladową jest mocno ryzykowne. Można by się pokusić o to ale tylko gdy dekoracje ustawi Pani bezpośrednio przed podaniem tortu. Jeśli chodzi o okładanie masą plastyczną bezpośrednio na czekoladę to nigdy nie praktykowałam takiej rozwiązania ;) Szczerze mówiąc nie mam pojęcia jak się zachowa masa plastyczna... Myślę że jeśli czekolada jest już bardzo mocno zastygnięta to można by spróbować. Należy jednak pamiętać by była to doskonałej jakości czekolada bez dodatkowej śmietanki dolewanej przy jej rozpuszczaniu. Pozdrawiam.

      Usuń
  18. Nie tylko cudownie wygląda i daje wiele możliwości to zapewne świetnie smakuje :)

    Zapraszam
    więcej informacji.

    OdpowiedzUsuń
  19. Czy jak obłoże czekoladą plastyczną tort, i postawię na niej figurki z masy cukrowej, to nic mi się nie rozpuści (jak w przypadku połączenia masy śmietanowej i cukrowej)??????

    OdpowiedzUsuń