Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


29 sierpnia 2011

Chleb rosyjski z ziarnami na zakwasie

 


Wypatrzyłam ten chleb już dawno u Tatter i jak to zwykle bywa... wydrukowałam sobie, wpięłam w segregatorek i... zapomniałam :) Całe szczęście że piekła go niedawno Asiek i skutecznie mi o nim przypomniała :)
Chleb jest przepyszny. Ma idealną chrupiącą skórkę i mięcutki środek. I do tego słonecznik z dynią - u mnie dodatkowo uprażone - pyyyycha!

Polecam gorąco :)

Składniki na zaczyn:
50g zakwasu żytniego razowego
150g mąki żytniej razowej
300g wody

Wieczorem przed pójściem spać wymieszac dokładnie wszystkie składniki na zaczyn i odstawić na 12-24 godz.

Składniki :
320g zaczynu zakwasowego żytniego razowego (resztę przygotowanego wylać lub zostawić na następny chleb)
280g wody
480g mąki żytniej (typ 720)
10g soli
50g pestek dyni
50g pestek słonecznika

Rano do zaczynu dodać wodę i wymieszać. Następnie dodać sól, mąkę i ziarna. Wymieszać dokładnie. Ciasto wychodzi raczej lepkie i luźne. Forme keksówke natłuścić olejem i wysypać lekko otrębami np. żytnimi. Ciasto wyłożyć do formy i odstawić do wyrośnięcia. Powinno podwoić swoją objętość i wystawać ok 1/2 cm ponad foremkę. Po wyrośnięciu spryskać olejem i posypać ziarnami. Wstawic do nagrzanego  do 210 stopni piekarnika i piec 15 minut, a następnie zmniejszyć do 190 stopni i piec kolejne 45 minut. Wystudzić na kratce.
Smacznego :)




1 komentarz: