Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


11 czerwca 2013

Szynka z szynkowara




Pyszna domowa wędlina na kanapki. Zdecydowanie lepsza od tej sklepowej. W ten sposób możecie przyrządzić wędlinkę z ulubionego rodzaju mięsa. Polecam Wam baaardzo :) 


Składniki:
2,5 kg szynki, łopatki lub karczku
50g soli peklowej
500ml wody przegotowanej letniej
2 liście laurowe
3 ziela angielskie
4 kulki jałowca
4 ząbki czosnku (obrane i pokrojone w plasterki)

Szynkę dokładnie umyć. Sól dokładnie rozpuścić w wodzie i przestudzić. Dodać przyprawy. W misce lub najlepiej kamionkowym garnku ułożyć mięso i zalać roztworem (mięso powinno być dokładnie całe przykryte i dociążone np słoikiem z wodą). Odstawić w zimne miejsce na 12-14 dni (przewracamy co 2-3 dni). Po tym czasie wyjmujemy z zalewy, wkładamy do szynkowara (można wcześniej umieścić w woreczku). Szynkowar wstawić do dużego garnka i zalać do wysokości rantu zimną wodą. Postawić na gazie i podgrzewać do osiągnięcia temp. 90 stopni. Od tego momentu zmniejszamy ogień i parzymy ok. 1 godziny i 40 minut. Po tym czasie szynkowar wyjąć, ostudzić w zimnej wodzie, a następnie wstawić na noc do lodówki. Rano delikatnie wyjąc woreczek i już możemy cieszyć się pyszną wędlinka na śniadanie. Smacznego :)


 
 
 

9 komentarzy:

  1. coraz bardziej skłaniam się do zakupu szynkowara...

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta szynka wygląda bardzo apetycznie! Chyba skuszę się na taką domowa wedlinę:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,
    patrze na tę szyneczkę i ślinka mi cieknie.Czy można skrócić czas marynowania mięsa? Święta coraz bliżej a ja musiałabym ją zrobić przed wyjazdem .Proszę o pilną odpowiedzieć...Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. troszkę można ale nie za wiele. Mięso musi przejść smakiem soli peklowej. Pozdrawiam

      Usuń
    2. ja trzymałam 5 dni i wyszło pysznie ale wcześniej wywar wpóściłam do szynki za pomocą strzykawki i wtedy mięso mozemy trzymac krócej w wywarze ! ;)

      Usuń
    3. można też użyć pojemników próżniowych caly proces skracaja do 3 dni

      Usuń
  4. witam, mam pytanko czy te pół litra rotworu jest w stanie przykryć całe mięso? Drugie pytanie: w przepisie podajesz 2,5 kilograma , ciężko kupić ładną szynkę w takiej wadze, co zrobić gdy mam dwie po 1,3? Jaki roztwór zrobić? wsadzac je do szynkowara razem?

    pozdrawiam
    Grzegorz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli jest ciasno ułożona w garnku to jak najbardziej :) Jeśli nie to zwiększyć należy ilość roztworu tak by mięso było całkowicie przykryte ;)
      Jeśli mięso jest w dwóch kawałkach to też nie ma znaczenia. Może tak być :) Musi się tylko zmieścić w szynkowarze - te są w rożnych rozmiarach już od 1kg ;) Ja mam większy więc robię na raz po prostu więcej :) Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  5. ślinka cieknie od patrzenia.
    Jutro przyjdzie szynkowar, to będą i u mnie domowe wedliny

    OdpowiedzUsuń