Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


25 marca 2013

Risotto bianco i risotto z groszkiem i kozim serem



Lubicie risotto? Często jecie? Przyznać się Wam do czegoś? - Ja do tej pory nie jadałam.... Tzn jadłam ryż pod wieloma postaciami... w dzieciństwie często np z jabłkami, ale nigdy nie jadłam klasycznego risotto :) No to się uwolniłam :) Dzisiaj po raz pierwszy się zdecydowałam i od razu pożałowałam, że tak późno poznałam jego smak.  Bardzo, ale to bardzo nam smakowało i jestem pewna że od dzisiaj na stałe wejdzie do naszego menu. Na początek postawiłam na prostotę i zdecydowałam się na risotto bianco wg Jamiego Oliwera. To podstawa i wyjściowe risotto do wielu smaków. Można je jeść w takiej właśnie wersji lub wzbogacać o inne dodatki.  Jeśli lubicie lub nie znacie i tak ja ja ciekawi jesteście nowych smaków - polecam Wam baaardzo :)

Składniki do risotto bianco:
1 litr bulionu warzywnego
oliwa
1/2 drobno posiekanej cebuli
1 łodyga selera naciowego obranego i posiekanego
300g ryżu do risotta
125ml białego wina
masło
garść startego parmezanu
sól morska
świeżo zmielony pieprz


Bulion postawić na ogniu i podgrzewać. W większym rondlu podsmażyć na oliwie cebulę i seler ok 10 minut. Mają zmięknąć ale nie zbrązowieć. Następnie wsypać ryż i podsmażać go ok 2 min. Ryż powinien przejąć smaki cebulki i selera. Teraz pora na wino. Wlać i podgrzewać do momentu aż ryż całkowicie go wchłonie. Następnie wlewamy po chochelce bulionu i mieszamy całość. Kolejną chochelkę dolewamy dopiero wówczas gdy poprzednia w całości się wchłonie ( po ok 1 minucie). W taki sposób ryż gotujemy ok. 16-17 minut. Po tym czasie ryż powinien być ugotowany al dente i mieć nieco rzadszą konsystencję (ryz jeszcze dojdzie i zgęstnieje). Zdejmujemy garnek z ognia, dodajemy masło i parmezan i mieszamy. Doprawić do smaku. I juz gotowe :) Można cieszyć się fantastycznym smakiem risotto bianco.
Jesli chcemy wzbogacić go o inne smaki - nic prostszego....


Składniki do risotto z groszkiem i kozim serem:
300g mrożonego groszku
masło
posiekane listki z małego pęczka mięty i pietruszki
100g miękkiego sera koziego
oliwa
tarty parmezan
risotto bianco


Masło stopić w rondelku i na gorące wrzucić groszek, zioła i odrobinę wrzątku. Gotować pod przykryciem ok 4 minuty.
Gdy będziemy wykańczali risotto bianco masłem i parmezanem dodać groszek i pozostawić pod przykryciem na 2 minuty.
Następnie ułożyć porcję risotta na talerzach, na wierzchu ułożyć plastry koziego sera a całość posypać tartym parmezanem.
Smacznego :)


 
 
 
 

5 komentarzy:

  1. Uwielbiam risotto w takiej postaci :)

    OdpowiedzUsuń
  2. pychota:) bardzo eleganckie danie

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam groszek. Wypróbuję Twój przepis.

    OdpowiedzUsuń
  4. Też sie przymierzam do risotta już łądnych pare lat.Nawet już ryż kupiłam...jakieś pół roku temu:)
    Chyba zdecyduję się na ten podstawowy przepis, jesli jeszcze pochodzi od Jamiego to już w ogóle:D
    Mam tylko pytanko, które zawsze mnie nurtuje-czy do risotto można użyć bulionu z kostki,czy też każdy robi go samodzielnie? Boję się,że te nasze kostki są w smaku wszystkie takie same-tzn.zawsze można rozpoznać,że ktoś dodał kostkę np.do zupy,bo mają charakterystyczny smak.Warzywnej nigdy nie próbowałam,może ona jest lepsza?

    pozdrowionka Ola
    PS>Cudowne przepisy i zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie za ciepłe słowa :)
      Kostki najlepsze sa domowej roboty. Warzywnej nie mam jeszcze na blogu ale drobiową tak: http://mojepasjekrakow.blogspot.com/2012/03/domowe-yzeczki-rosoowe-zamiast-kostek.html Podobnie można przygotować również wołową. Doskonałym sposobem sa też wywary rosołowe mrożone w woreczkach do lodu takie jak np tutaj: http://stylowi.pl/6123204 Raz na jakiś czas można skorzystać oczywiście z gotowej kostki ale jej skład pozostawia wiele do życzenia ;)Niedługo na blog wrzucę przepis na łyżeczki bulionowe warzywne ;) Swoja drogą już dawno powinnam to zrobić ;) Jeśli nie masz domowych kostek z powodzeniem możesz przygotować z gotowych. Są dostępne EKO bez glutaminianu sodu :) Pozdrawiam :)

      Usuń