Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


5 marca 2013

Kurtosz, trdelnik, ciasto kominowe



Trdelnik jest tradycyjnym słodkim ciastem pochodzącym ze Słowacji. Wykonany jest z walcowanego ciasta owijanego wokół kija a następnie grillowanego i obsypywanego cukrem i cynamonem. Jego produkcja ma długą tradycję w rejonie Skalicy. Węgierski generał który był na emeryturze - osiadł w Skalicy pod koniec XVIII wieku. Przywiózł ze sobą przepis na trdelnik z Siedmiogrodu i znacząco go zmodyfikował do formy znanej właśnie jako Skalicky trdelnik. Węgierska nazwa to Kürtőskalács (Kurtosz) Świeże trdelniki są chrupiące zewnątrz, a mięciutkie w środku... Są bardzo gorące, a po ściągnięciu z wałka bucha z niego para jak z komina - stąd tez kolejna nazwa - ciasto kominowe. (Wikipedia).  Dzisiejszy przepis znalazłam na blogu "Na miotle". Polecam baaardzo :)


Składniki:
500g mąki pszennej
2 jajka
3 łyżki cukru pudru
200ml letniego mleka
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
25g świeżych drożdży
szczypta soli
80g roztopionego masła

do obtoczenia:
3 łyżki rozpuszczonego masła
cukier zwykły lub trzcinowy
cynamon

ponadto:
6 rolek po ręcznikach papierowych przeciętych na pół i owiniętych folią aluminiową.


wykonanie tradycyjne:
Drożdże rozetrzeć z łyżką cukru, mąki i odrobiną mleka. Odstawić na 15 minut by zaczyn ruszył. Ze wszystkich składników wyrobić ciasto na koniec dodając roztopione masło. Będzie się troszkę kleiło - tak ma być ;) Odstawić w naoliwionej misce pod przykryciem na ok. 1 godzinę. Po tym czasie wyjąć na stolnice i lekko wyrobić. Podzielić na 12-14 części. Z każdej zrobić długi wałeczek, który rozwałkować cieniutko na paski o szerokości ok 5cm. 
Piekarnik rozgrzać do temp.190 stopni
Cukier wymieszać z cynamonem w dowolnych ulubionych proporcjach.
Paseczek ciasta posmarować masłem i nawinąć na rolkę tak by masło znajdowało się na zewnątrz. Obsypać lub obtoczyć w cukrze z cynamonem i ustawić pionowo na blaszce. Podobnie ponawijać pozostałe paski. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec na złoto ok. 15-20 min (w zależności od grubości ciasta i ilości zawiniętych warstw). Najlepsze jeszcze cieplutkie. Smacznego :)

wykonanie thermomix:
Do naczynia wsypać mąkę, zrobić dołek, pokruszyć drobno drożdże, zasypać je cukrem i odrobiną letniego mleka. Odczekać 15 min. Po tym czasie dodać pozostałe składniki i wyrobić ciasto interwał/3-4 min
Będzie się troszkę kleiło - tak ma być ;) Odstawić w naoliwionej misce pod przykryciem na ok. 1 godzinę. Po tym czasie wyjąć na stolnice i lekko wyrobić. Podzielić na 12-14 części. Z każdej zrobić długi wałeczek, który rozwałkować cieniutko na paski o szerokości ok 5cm. 
Piekarnik rozgrzać do temp.190-200 stopni
Cukier wymieszać z cynamonem w dowolnych ulubionych proporcjach.
Paseczek ciasta posmarować masłem i nawinąć na rolkę tak by masło znajdowało się na zewnątrz. Obsypać lub obtoczyć w cukrze z cynamonem i ustawić pionowo na blaszce. Podobnie ponawijać pozostałe paski. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec na złoto ok. 15 min (w zależności od grubości ciasta i ilości zawiniętych warstw). Najlepsze jeszcze cieplutkie. Smacznego :)


 
 
 
 

13 komentarzy:

  1. Pomysł z rurkami od ręcznika jest boski!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie Ci się upiekły! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale fajny pomysł :) Ciekawa jestem ich smaku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chlebek jest prze pyszny jadłam go w Zakopanym :) i jestem szczęśliwa że w końcu znalazłam przepis na to cudo ;)

      Usuń
  4. pięknie wyglądają:) dla mnie bomba:)

    OdpowiedzUsuń
  5. jadłam to u nas w Krakowie:) wspaniale smakowało!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja miałam okazję zajadać się nimi w Pradze i były naprawdę przepyszne. Ale widzę, że domowym sposobem też da się przywrócić ich smak we własnym domu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. trochę roboty, ale wyszły fenomenalnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. O jak fantastycznie, że znalazłam ten przepis u Ciebie, lubię trdelniki, ale nie miałam pojęcia na co można by je nawinąć w domu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Podejść do wypieku Trdelnika miałem kilka - i wszystkie nieudane ... A to ciasto za rzadkie i nieklejące się do wałka, a to temp. piekarnika za wysoka ... Jestem w Warszawie, pomyślałem, w mieście, w którym jest wszystko - a trdelniki zwłaszcza... Po godzinie poszukiwań w sieci opadły mi ręce i zaczynałem tracić nadzieję - wszystkie ogłoszenia o wypieku trdelnika na miejscu dotyczyły punktów na... dolnym śląsku! Nie wiem jakim cudem, ale znalazłem! Drodzy Państwo! kierunek Janki! Byłem, spróbowałem, zwyciężyłem.
    Nie wierzę, że sam mógłbym zrobić coś tak pysznego, nie - w zasadzie mam 100%wą pewność! I cieszę się, że nie podejmowałem kolejnych prób - do dziś nie wiedziałbym jak powinien smakować trdelnik....
    Wszystkim, którzy mają w kuchni dwie lewe ręce - polecam

    OdpowiedzUsuń
  10. moja pierwsza próba i UDANA!!! dzieki temu przepisowi!!! polecam bardzo!! ciasto zachwyca podniebienie całej rodziny :)

    OdpowiedzUsuń