Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


18 grudnia 2011

Pierniczki Lebkuchen



Lebkuchen to tradycyjne niemieckie pierniczki. Słodkie, baaardzo aromatyczne z wyraźną nutą cytryny i pomarańczy. Miękkie i pyszne :) Jest wiele przepisów na ten smakołyk. Niektóre zawierają w swoim składzie miód i w takich lebkuchen opisywany jest właśnie jako niemiecki pierniczek, ale są także takie przepisy, gdzie lebkuchen robi się na samych tylko jajkach bez miodu. Wówczas najczęściej opisywane są jako ciasto "przypominające pierniczki". Nie wiem jak smakują te bez miodu, ale ja wolę zdecydowanie coś co smakuje jak piernik, a nie tylko go przypomina ;)
Lebkuchen zostały wymyślone w XIII wieku przez średniowiecznych mnichów.
Przepis na lebkuchen znalazłam na blogu Moje Wypieki i polecam Wam baaaardzo :) 


Składniki na 30 sztuk:

250 g mąki pszennej
85 g zmielonych migdałów (na mąkę)
3 łyżeczki przyprawy korzennej do piernika
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
200 ml płynnego miodu
85 g masła
1/2 szkl drobno posiekanej kandyzowanej skórki pomarańczowej i cytrynowej (jeśli nie posiadacie kandyzowanej skórki cytrynowej warto dodać otarte skórki z 2 cytryn bez białego albedo)


Mąkę, migdały, sodę, proszek i przyprawy wymieszać w misce.
Masło rozpuścić w rondelku razem z miodem. Odstawic na chwilkę by lekko przestygło. Jeszcze ciepłe wlać do suchych składników, dodać skórkę kandyzowaną i wyrobić dokładnie (można to zrobić przy pomocy miksera - wyjdzie dość lepiące ale nie dosypywać mąki). Ciasto odstawić pod przykryciem do ostudzenia. W tym czasie powinno zgęstnieć.
Następnie z ciasta lepimy kulki (powinno ich wyjsc ok 30 szt) wielkości orzecha włoskiego. Układamy je na wyłożonej matą do pieczenia blasze w sporych odległościach od siebie jako że bardzo rosną. Każdą kulkę lekko spłaszczamy. Pieczemy w nagrzanym piekarniku w temp. 180 stopni przez 15 minut (nie dłużej bo wyjda zbyt kruche). Lebkuchen wyjęte prosto z piekarnika będą bardzo miękkie. Należy więc odczekac 2-3 minuty a następnie przełożyć je do ostygnięcia na kratkę.


Składniki na lukier:
2 szkl. cukru pudru
kilka łyżek gorącej wody

Cukier wsypać do małej miseczki i powoli dolewać wode rozcierając całość do otrzymania odpowiedniej konsystencji.
Wystudzone pierniczki maczać w lukrze i odstawiać na kratkę do całkowitego zastygnięcia.

Smacznego:)




8 komentarzy:

  1. Cudowne! ale pyszne musza być .

    OdpowiedzUsuń
  2. Są przepyszne! Upiekłam je w tym roku na kwestę i zrobiły furorę :] Na prawdę warte zachodu i pracy :D Ja też wolę przepis z miodem, jakoś pierniczki bez jego dodatku to dla mnie kompletnie nie pierniczki :]

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne! Też się do nich przymierzałam, ale już mi brakło czasu...:( może w przyszłym roku się uda:)
    Pozdrawiam cieplutko!

    OdpowiedzUsuń
  4. Proszę pomóżcie: zrobiłem pierniki wg przepisu (wszystko odmierzone 2x czyli na 60 pierników. Wszystko było wg przepisu jednak... pierniki wyszły bardzo twarde (takie suche) dwa dni póxniej jak poleżały były troszke miękksze, jednak nadal twarde. Porównuje je do tych które mozna kuppic w niemczech w sklepie. Co jest nie tak?

    OdpowiedzUsuń
  5. a czy piekłeś dokładnie 15 minut w temp 180 stopni (grzałka góra-dół)? Jesli przedłuży się czas pieczenia lub temp będzie wyższa to pierniczki się wysuszą...

    OdpowiedzUsuń
  6. Właśnie je upiekłam. FENOMENALNE! To najlepsze pierniki jakie kiedykolwiek zrobiłam. Smakują nawet bez skórki pomarańczowej (nie miałam). Dzięki :-)

    OdpowiedzUsuń