Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


27 listopada 2014

Tort orzechowo-migdałowo-czekoladowy Babci Józefiny z XIX wieku



Dzisiaj pragnę Was zachęcić do zrobienia wyjątkowego tortu. Przepis na to cudo dostałam od znajomej mojej mamy. Pisałam Wam kiedyś (klik), że dostałam w prezencie pięknie ręcznie napisany zeszyt z rodzinnymi przepisami. Była tam też dzisiejsza propozycja na wyjątkowe okazje: Tort Babci Józefiny z XIX wieku. Ani grama mąki, za to całe mnóstwo orzechów włoskich oraz masy z mielonych migdałów oraz czekoladowa tworzą połączenie wprost idealne.
Pani Cecylio - raz jeszcze bardzo, ale to bardzo dziękuję... A Was bardzo gorąco zachęcam do jego zrobienia :)


Składniki na biszkopt:
250g orzechów włoskich zmielonych
3 łyżki bułki tartej
8 jajek
szczypta soli
1 niepełna szkl cukru
1 kieliszek wódki

Zmielone orzechy wymieszać z bułką tartą.
Białka ubić na bardzo sztywna pianę ze szczyptą soli. Żółtka ubić na puszystą masę z cukrem.
Do żółtek dodawać wódkę oraz powoli naprzemiennie orzechy oraz pianę bardzo delikatnie mieszając. Gotowe ciasto przelać do tortownicy (24-26cm) której dno wykładamy papierem do pieczenia, a boki leciutko natłuszczamy.
Wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec ok 40 minut w temp. 170-180 stopni. upieczony i wystudzony biszkopt kroimy wzdłuż na 3 blaty.

Składniki na masę migdałową:
200g zmielonych migdałów (bez skórki)
2 łyżki cukru pudru
7-8 łyżek śmietany kremówki 30%

Migdały namoczyć w śmietance i dodać cukier. Dokładnie utrzeć.

Składniki na masę czekoladową:
200g czekolady gorzkiej min 60%
ok. 7 łyżek śmietany kremówki 30%
2 łyżki cukru pudru
300g masła 82%
1 kieliszek wiśniówki (50ml)
sok z 1 pomarańczy

Czekoladę rozpuścić w kremówce na mały,m ogniu. Mieszać cały czas. Masło utrzeć do białości z cukrem. Dodać sok z pomarańczy oraz wiśniówkę. Powoli dodawać przestudzoną czekoladę. Dokładnie utrzeć na gładko. Krem podzielić na trzy części tak by jedna z nich była nieco mniejsza (będzie do posmarowania boków).

Składniki na poncz:
125ml herbaty 
1 łyżeczka cukru
1,5-2 łyżki wiśniówki 

ponadto do dekoracji:
kandyzowane wiśnie
siekane migdały
płatki migdałów
połówki orzechów włoskich

Do zaparzonej herbaty dodać cukier. Wystudzić, a następnie dodać wiśniówkę i wymieszać.

Blaty naponczować delikatnie. Pierwszy z blatów ułożyć na paterze. Na nim rozsmarować jedną część kremu czekoladowego. Przykryć drugim blatem i wyłożyć całość kremu migdałowego. Przykryć trzecim blatem i wyłożyć drugą część kremu czekoladowego. Wyrównać. Pozostałą mniejszą trzecią częścią kremu czekoladowego wysmarować boki. Wyrównać, udekorować orzechami i migdałami oraz kandyzowanymi wiśniami, wstawić do lodówki celem schłodzenia na kilka godzin. Smacznego :)

















9 komentarzy:

  1. Wygląda wspaniale; )na pewno jest pyszny. Robilam kiedyś z takiego ciasta tylko bez masy migdalowej a mqsa czekoladowa była robiona na bazie zoltek ubitych na parze. Pewmie ten jest jeszcze lepszy. .. bo re pyszne migdały; )

    OdpowiedzUsuń
  2. Łał, wygląda fenomenalnie, te wszystkie warstwy... Pyszny musiał być :)
    No i ta nazwa - cudowna :)

    OdpowiedzUsuń
  3. tort wygląda obłędnie, ślinka cieknie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak otworzysz kiedyś cukiernię to byłby to świetny pomysł:) ja na pewno będę stałym klientem:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetnie wygląda ten torcik! *.*
    Super pomysł! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tort wygląda wyjątkowo. Naprawdę piękny.

    OdpowiedzUsuń
  7. ALE CUDO !!!! Piękny !!!!!
    http://bit.ly/pakietmedyczny

    OdpowiedzUsuń
  8. Tort zrobiony, czeka na jutro w lodówce, dam znać jak smakuje. Wydaje mi się, że troszke za mało słodki, ale jak jutro skosztuję to będę wiedziała na 100%, poza tym jeśli chodzi o masę migdałową, dodałam trochę olejku migdałowego (i będzie marcepan), a śmietany musiałam dać więcej, bo masa była za twarda. Pomimo tego i tak trudno ją było rozsmarować na cieście. Wygląda apetycznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Powiem tak: tort wygląda "dostojnie" i pięknie, ale spodziewałam się wyraźniejszych smaków (muszę je dopracować). Tak jak pisałam wcześniej, jak dla mnie jest mało słodki,a pomarańczy i wiśniówki nie wyczuwa się w smaku wcale. Zrobię go jeszcze raz, ale dopasuję go do mojego smaku. Zapomniałam jeszcze dodać, że użyłam czekolady deserowej. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń