Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


16 listopada 2014

Ciasto francuskie błyskawiczne - Rough Puff Pastry wg Michaela Roux


Nie wiem dlaczego wszyscy myślą że zrobienie domowego ciasta francuskiego jest trudne.... To mit. Jest to banalnie proste - jedynie czasochłonne - nic więcej ;) Podstawą jest dobrej jakości masło i mąka. Z reguły najpierw robi się klasyczne ciasto na bazie mąki, soli  i wody, rozwałkowuje a następnie układa warstwę masła. Warstwy listkującego ciasta uzyskujemy dzięki temu iż ciasto jest kilkakrotnie składane i wałkowane (podobnie jak przy Rogalach Marcińskich) .
Dzisiaj chcę Wam pokazać błyskawiczny sposób na domowe ciasto francuskie wg Michaela Roux. Delikatne, maślane, przepyszne. Bardzo Wam polecam :)


Składniki:
250g mąki pszennej
250g masła 82%
1/2 łyżeczki soli
125 ml lodowatej wody

Mąkę przesiać na stolnicy. Utworzyć kopczyk dodać do niego sól oraz drobno pokrojone zimne masło. Wyrobić krótko palcami, a następnie powoli dolewać wody. Wyrobić ale tylko do połączenia składników.

Formujemy kulę i rozwałkowujemy ciasto na prostokąt.
Składamy go na trzy podobnie jak list zakładając na siebie końce ciasta. Odwracamy o 90 stopni znów rozwałkowujemy i ponownie zakładamy boki na siebie. Owijamy folią lub papierem do pieczenia i wstawiamy do lodówki na 30 minut. Proces wałkowania i zawijania ciasta powtarzamy jeszcze 2-3 razy. Każdorazowo schładzamy ciasto przez 30 minut. Po tym czasie wyjmujemy z lodówki, rozwałkowujemy i ciasto jest gotowe do użycia. Nadaje się idealnie zarówno do słodkich jak i wytrawnych wypieków. Piec ok 20 minut w temp 220 stopni. Smacznego :)










4 komentarze:

  1. świetny przepis, rzadko robię ciasto francuskie bo jest bardzo pracochłonne więc na pewno skorzystam z Twojego przepisu:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przepisie nie ma przekładania masłem, o którym piszesz wcześniej - więc jak to jest? Nigdy nie robiłam i chciałabym wiedzieć dokładnie...

      Usuń
    2. własnie na tym polega uproszczenie. Masło pokrojone w kostke dajesz do mąki i zarabiasz ale krótko. Powinny być wyczuwalne lekko grudki masła. One potem podczas wałkowania się "wchłoną" Masłem przekłada się jak się robi standardowo ... trwa to dłużej a;e taki przepis też wrzuce na blog ;)

      Usuń
  2. A ja kiedyś raz próbowałam robić ciasto francuskie i się sparzyłam , narobiłam się a wyszło mi coś w podobie do kruchego ale takie dziwne ;/ , może z tego przepisu wyjdzie lepiej :)

    OdpowiedzUsuń