Pasja jest przewodnikiem do największych tajemnic...Poczuj ze mną jej smak...


21 maja 2012

Gulasz z łopatki wieprzowej



Jedno z ulubionych dań moich dzieci, a zwłaszcza synka :) Nie robię go zbyt często, jako że nie jesteśmy zwolennikami częstych obiadów z ziemniakami, mięsem i sosem. Ponieważ jednak dzieciom taki zestaw bardzo odpowiada, a ja mam niejako zagwarantowane, że zostanie zjedzony w całości czasami się u nas pojawia :) Od razu Wam mówię, że nie jest to typowy gulasz po węgiersku, nie ma z nim za wiele wspólnego ale taki kochają moje dzieci i taki im robię :) Polecam :)

Składniki:

1 kg łopatki wieprzowej
2 cebule
2 ząbki czosnku
1/2 papryki zielonej lub czerwonej
2-3 marchewki
1l bulionu wołowego
kmin rzymski
1 liść laurowy
2-3 ziela angielskie
papryka słodka
przyprawa do gulaszu (opcjonalnie) lub ulubione przyprawy
200 ml śmietany
2 łyżeczki mąki pszennej


Łopatkę dokładnie umyć i pokroić w kostkę. Obsmażyć na rozgrzanej oliwie. Zdjąć z ognia. Cebulkę pokroić w kosteczkę i zezłocić, dodać przeciśnięty czosnek i chwilkę jeszcze podsmażyć. Dodać startą na grubej tarce marchewkę i paprykę pokrojona w kostkę lub małe paski. Podsmażyć. Dodać mięso, liść laurowy, ziela angielskie i przyprawy. Zalewamy bulionem, dodajemy słodka paprykę* i przykrywamy. Dusimy do miękkości. Pod koniec gotowania zdejmujemy pokrywkę i gotujemy do lekkiego odparowania wywaru. Można zabielić śmietaną wymieszaną z 2 łyżeczkami mąki. Zagotować.
Synek najbardziej lubi takie mięciuteńkie rozpływające się w ustach mięsko z ziemniaczkami ubitymi z odrobiną masła :)
Smacznego :)

*słodkiej papryki nie wolno dodawać na rozgrzany olej lub oliwę bo nada całości potrawy bardzo gorzki smak. To cukier który jest w niej zawarty się karmelizuje i przypala. Można ją dodać ale temperatura mięsa lub tłuszczu winna być obniżona. Niektórzy np. spryskują wodą - ja tego nie robię - nie podsmażam słodkiej papryki a dodaję ją do chłodnego bulionu lub po prostu pod koniec gotowania.


 
 
 

11 komentarzy:

  1. Taki gulasz tez od czasu do czasu lubie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda smacznie! :)
    Ja nie robię gulaszu, a w sumie mogłabym raz na jakiś czas.
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  3. najlepszy gulasz jaki jadłam, doskonały przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo serdecznie dziękuję :) Cieszę się że smakował. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Serdecznie dziękuję za ten przepis.Miałam na głowie troje dzieci i nie wiele czasu na gotowanie.Dobrze że składniki w domu miałam. Dzieci jadły ,aż im się uszy trzęsły.Mnie też bardzo smakowało.Jeszcze raz dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie ma za co :) Bardzo się cieszę że przepis się spodobał :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. ja dodałam pieczarki i wyszło pyszne polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pyszny gulsz, robię go po raz kolejny i dodaje pieczarki, a zamiast słodkiej papryki ostrą. Dziękuję za dobry przepis

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam, właśnie robię gulasz z Pani przepisu- wkrótce będzie opinia - ale pachnie znakomicie :)

    OdpowiedzUsuń